

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Vragen over Peperstraat ontvangen, maar roepen alleen maar meer vragen op.
Geachte mevrouw Rot,
Bij deze de antwoorden op de technische vragen.
Technische vragen DZ:
1. Klopt het dat de begroting van het bouwplan niet sluitend is?
Er is nog geen begroting van het bouwplan. Er is wel een doorrekening gemaakt op kengetallen van de verschillende onderdelen in het schetsontwerp, zoals de parkeergarage, de woningen, de openbare ruimte. Er is een onrendabele top op met name de parkeergarage vanwege onze wens om daar parkeren van de Burcht in op te lossen.
2. Op welke wijze wordt de begroting sluitend gemaakt en op welke termijn?
Voor de precieze aanpak verwijzen we naar het raadsvoorstel. De bijdrage wordt via dit besluit gereserveerd voor de Peperstraat maar pas beschikbaar gesteld na een besluit over het totale financiële plaatje aan het eind van de volgende fase.
3. Welk risico loopt de gemeente indien zij akkoord gaat met een bouwplan waarvan de begroting niet sluitend is? Graag uitgesplitst in een juridisch en een financieel risico.
In deze fase is nog geen financieel of juridisch risico anders dan genoemd in de raadsvoorstellen. Het geld uit het Transformatiefonds wordt gereserveerd voor de Peperstraat maar pas beschikbaar gesteld na een besluit over het totale financiële plaatje aan het eind van de volgende fase.
4. Wat is de reden dat er geen alternatieven zijn onderzocht voor de sloop van de Beatrixtoren?
Er zijn alternatieven onderzocht en opgenomen in de stukken.
5. Op welke wijze is berekend en vastgesteld dat de Beatrixtoren gesloopt moet worden, als de huidige begroting al niet sluitend is?
Het huidige “tekort” zit in de onrendabele top parkeergarage. Als de Beatrixtoren niet gesloopt wordt en daarmee de extra woningen niet gerealiseerd kunnen worden, wordt de onrendabele top veel groter.
6. Wat zijn de verschillen in kosten en baten, tussen sloop of behoud van de Beatrixtoren? Graag een cijfermatig onderbouwd overzicht.
De cijfers zijn op basis van kengetallen op hoofdlijnen genoemd in de stukken van de besluitvorming. Ze zijn allemaal met elkaar vervlochten en de Beatrixtoren is er niet uit te isoleren. Het hangt samen met het aantal extra woningen dat met de sloop van de Beatrixtoren is te realiseren.
7. Klopt het dat er geen intentieovereenkomst meer is tussen de gemeente Zaanstad en Accres?
De intentieovereenkomst (IOK) uit 2018 is stilzwijgend verlengd.
8. Klopt het dat de looptermijn van de intentieovereenkomst die tussen gemeente Zaanstad en Accres is gesloten is verstreken?
Zo nee, dan zouden wij graag de nieuwe intentieovereenkomst dan wel het addendum bij de oorspronkelijke overeenkomst ontvangen.
Zo ja, waarom is er geen nieuwe intentieovereenkomst dan wel addendum bij de oorspronkelijke overeenkomst opgesteld?
De looptermijn van de intentieovereenkomst is inderdaad verstreken, maar doordat het proces door is gelopen en geen gebruik is gemaakt van de ontbindingsartikelen, is deze steeds stilzwijgend verlengd. De IOK is verder niet vernieuwd of geamendeerd, omdat gewerkt gaat worden aan de samenwerkingsovereenkomst. Extra overleg over de IOK is als niet nodig beschouwd.
9. Welke afspraken zijn er precies gemaakt tussen de juridische eigenaar en economische eigenaar?
Dat is ons niet bekend.
10. Is de gemeente Zaanstad op de hoogte van alle afspraken tussen economische en juridische eigenaar?
Nee
11. Welke risico’s voor het project vernieuwing Peperstraat onderkent de gemeente Zaanstad t.a.v. het bestaan van deze rechtsverhouding tussen economische en juridische eigenaar en de daaraan verbonden verbintenisrechtelijke afspraken tussen deze partijen?
Over het algemeen loopt de gemeente geen risico omdat we buiten deze afspraken staan. In de volgende fase wordt een samenwerkingsovereenkomst met Accres gesloten. In dat kader wordt in de volgende fase een Bibob-onderzoek gedaan.
12. Hoe zit het juridische en economische eigendom van de gronden en opstallen aan de Peperstraat in elkaar?
Zie het antwoord op vraag 9.
13. Is Acces gemachtigd om de huren op te zeggen en onder welke voorwaarden?
Accres is hier toe gemachtigd.
14. Op welke wijze zijn alle belangen deugdelijk tegen elkaar afgewogen?
Alle belangen zijn in de raadsvoordracht inzichtelijk gemaakt.
15. Op welke wijze kan de gemeenteraad overgaan tot het nemen van een besluit, terwijl er nog zo veel onduidelijk is?
De fase die nu voorligt is het afronden van de haalbaarheid. In de volgende fase wordt het Ruimtelijk Plan uitgewerkt en volgt duidelijkheid op zaken die in het kader van de haalbaarheid nog niet aan de orde zijn.
16. Wat is de reden dat het doel van het ‘RvPE’ (Ruimtelijk Programma van Eisen) niet beschreven wordt en dat er geen auteur etc. op het document vermeldt staat?
Het doel van het initiatief staat op pagina 6 van het RPvE. Het is geschreven door diverse mensen binnen de gemeente en het is gebruikelijk als auteur de gemeente Zaanstad aan te houden.
Dit is overigens niet expliciet benoemd.
17. Op welke wijze kan nog invulling gegeven worden aan participatie, als alles al vastligt?
Dit is in de RIB van 11 oktober verwoord.
18. Op basis van welke criteria kan onderbouwd worden dat in het geval van de Peperstraat, objectief, sprake is van een RPvE?
De standaardonderwerpen zijn in het RPvE behandeld.
19. Op welke wijze kan de gemeenteraad overgaan tot het nemen van een besluit, terwijl er nog zo veel onduidelijk is?
De fase die nu voorligt is het afronden van de haalbaarheid. In de volgende fase wordt het Ruimtelijk Plan uitgewerkt en volgt duidelijkheid op zaken die in het kader van de haalbaarheid nog niet aan de orde zijn.
Met vriendelijke groet,
Procesmanager Zaandam Centrum Oost
Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Hoe gaat het nu verder met de A8-A9 verbinding?

12 januari 2022 kregen we een mooie presentatie te zien als Raadsleden van Gemeente Zaanstad, Uitgeest, Beverwijk en Heemskerk vanuit de @Provincie Noord Holland over het Landschapsplan van de #A8-A9 verbinding.
Hele weg onder maaiveld, mooi weggewerkt in het landschap en verbetering van de Stelling van Amsterdam.
1 groot probleem: 💰 de financiën.💰
Kosten waren eerder geraamd op 300 miljoen. Nu op 909 miljoen. De kosten/baten analyse is positief (levert 945 miljoen op), maar wie gaat dit betalen?
Het Rijk vond (vindt?) het een aangelegenheid van de Regio en Provincie, maar die kunnen dit bedrag onmogelijk betalen. Het Rijk is dus nodig. Komend jaar zullen de Provincie en gemeenteraden heel hard moeten gaan pleiten voor deze middelen, want hoe lang gaan we nog door met toevoegen van grote aantallen woningen, zonder een goede verbinding? Hoe lang houden we onze inwoners die worst nog voor? Dus mooi plan, maar zorg vooral dat de verbinding er komt!
Hieronder een aantal plaatjes uit de presentatie.
Via deze link is het plan in te zien:
Kwaliteit Stelling van Amsterdam verbetert door aanleg Verbinding A8-A9
Reacties:
Gekkenwerk
Dit kan natuurlijk niet. Wie gaat dat betalen.

Bootje Rob
Rob, er staan nog wat geconfisqueerde boten te koop!

Antwoord van Democratisch Zaanstad
Dank voor de tip ! Kan niet kiezen… 🤔 🛳🚤⛵️🛟
Provincie
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem. Nulla consequat massa quis enim. Donec pede justo, fringilla vel, aliquet nec, vulputate eget, arcu. In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a, venenatis vitae, justo. Nullam dictum felis eu pede mollis pretium. Integer tincidunt. Cras dapibus. Vivamus elementum semper nisi. Aenean vulputate eleifend tellus. Aenean leo ligula, porttitor eu, consequat vitae, eleifend ac, enim. Aliquam lorem ante, dapibus in, viverra quis, feugiat a, tellus. Phasellus viverra nulla ut metus varius laoreet. Quisque rutrum. Aenean imperdiet. Etiam ultricies nisi vel augue. Curabitur ullamcorper ultricies nisi. Nam eget dui. Etiam rhoncus. Maecenas tempus, tellus eget condimentum rhoncus, sem quam semper libero, sit amet adipiscing sem neque sed ipsum. Nam quam nunc, blandit vel, luctus pulvinar, hendrerit id, lorem. Maecenas nec odio et ante tincidunt tempus. Donec vitae sapien ut libero venenatis faucibus. Nullam quis ante. Etiam sit amet orci eget eros faucibus tincidunt. Duis leo. Sed fringilla mauris sit amet nibh. Donec sodales sagittis magna. Sed consequat, leo eget bibendum sodales, augue velit cursus nunc, quis gravida magna mi a libero. Fusce vulputate eleifend sapien. Vestibulum purus quam, scelerisque ut, mollis sed, nonummy id, metus. Nullam accumsan lorem in dui. Cras ultricies mi eu turpis hendrerit fringilla. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia Curae; In ac dui quis mi consectetuer lacinia.

Antwoord van Democratisch Zaanstad
Maecenas tempus, tellus eget condimentum rhoncus, sem quam semper libero, sit amet adipiscing sem neque sed ipsum.
Reageer
Het leven van een mens is wat zijn gedachten ervan maken. Reageer en spreek je gedachten en waardering uit over dit onderwerp en artikel.
Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Geef Burcht-bewoners recht op een parkeervergunning
Bewoners moeten soms 20 minuten lopen om van een parkeerplek naar huis te komen.

artikel Zaanstad.nieuws.nl
Leeg plein
Democratisch Zaanstad komt met het voorstel om autobezitters die pal naast de Burcht wonen recht te geven op een parkeervergunning. Zij kijken nu uit op een (soms vrijwel leeg) plein en moeten zelf soms 20 minuten lopen om van een parkeerplek naar huis te komen.
Omwonenden tegemoet komen
Dat stelt raadslid Jos Kerkhoven in een motie. Bedrijven kunnen op dit moment wel een parkeervergunning krijgen, maar bewoners niet. Volgens Kerkhoven is de Burcht ’s avonds grotendeels vrij van gestalde voertuigen. Om de omwonenden tegemoet te komen is en wijziging van de gemeentelijke parkeerverordening noodzakelijk. DZ hoopt daarvoor op voldoende steun uit de overige fracties.
Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Democratisch Zaanstad ziet in arrest Hoge Raad struikelblok voor plannen Peperstraat

Artikel Zaanstad.nieuws.nl:
In het hele land zijn alarmbellen afgegaan nadat de Hoge Raad eind vorige maand bepaalde dat gemeenten hun grond niet onderhands mogen verkopen zonder potentiële andere gegadigden de kans te geven ook een bod uit te brengen. Dit brengt woningbouw in gevaar en Democratisch Zaanstad meent dat ook de Peperstraat daar bijhoort.
Fractievoorzitter Juliëtte Rot wil weten of Zaanstad al begonnen is met een inventarisatie van lopende en toekomstige projecten die mogelijk door het arrest in gevaar komen en of er contracten moeten worden herzien. Directeur Jan Fokkema van de Vereniging van Nederlandse Projectontwikkeling Maatschappijen adviseerde ontwikkelaars die plannen hebben om een gebied te ontwikkelen dat deels op gemeentegrond ligt even pas op de plaats te maken en de consequenties van de uitspraak goed te analyseren. Gaat Zaanstad dat advies opvolgen voor MAAK.Zaanstad Centrum Oost en meer specifiek de Peperstraat?
Andere gegadigden?
Daar wil ontwikkelaar Opportunity Vastgoed aan de slag met sloop en nieuwbouw, maar is er wel een selectieprocedure met ‘objectieve, toetsbare en redelijke criteria’ geweest waar alle mogelijke geïnteresseerde ontwikkelaars aan mee konden doen, zoals de Hoge Raad nu verplicht heeft gesteld? Heeft de gemeente grond verkocht aan Opportunity? Heeft de gemeente de projectontwikkelaar benaderd voor dit project of andersom? Waren er meerdere gegadigden te verwachten voor de vernieuwing van de straat? Het zijn allemaal vragen waar Rot antwoord op wil.
‘Uiterst onzeker’
Voor de Peperstraat is nog geen bestemmingsplan of ander planologisch regime vastgesteld, wat volgens DZ de nieuwbouw ‘uiterst onzeker’ maakt, ‘zeker nu gemeenten hun verkoopprocedures tegen het licht moeten houden’. Een woordvoerster van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten zei eerder dat er onzekerheid is bij gemeenten en marktpartijen hoe verstrekkend het arrest van de Hoge Raad is: ‘Het is niet te hopen dat lopende onderhandelingen en gesloten overeenkomsten worden aangevochten,’ zei zij. Neprom-directeur Fokkema liet weten dat het nieuwe kabinet snel zou moeten ingrijpen ‘om verdere vertraging in de bouw van woningen te voorkomen’.
Sein op diep donkerrood
Directeur Coen van Rooyen van branchevereniging Woningbouwers NL zei te vrezen dat veel gemeenten ‘in een soort kramp zullen schieten’ waarbij ieder contract dat in de afgelopen jaren is gesloten wordt herbeoordeeld. ‘Hebben ze die procedure goed gevolgd? Zo niet dan drukken ze op de pauzeknop.’ Hij sprak van ‘desastreuze gevolgen voor de woningbouw’: ‘Om de komende tien jaar een miljoen woningen neer te zetten, moeten alle seinen op groen staan. Eén van die seinen staat nu op diep donkerrood.’