

Bestuur en financiën
Open brief inzake verlenging Zendmachtiging
Geachte collega’s, geacht college,
Donderdag 16 september aanstaande, staat het onderwerp zendmachtiging op de agenda van de gemeenteraad. Daartoe heeft het college een raadsvoorstel voorgelegd, met een aantal scenario’s.
In alle gevallen blijkt dat er meer financiële middelen nodig zijn om te komen tot een professionele en volwaardige lokale omroep, te weten, minimaal €300.000. Tevens blijkt uit het raadsvoorstel dat de uitvoering van een of meerdere scenario’s opnieuw uitstel bij het Commissariaat voor de Media (hierna: CvdM) vergt.
Democratisch Zaanstad is van mening dat de besluitvorming omtrent de verlening van de zendmachtiging onder tijdsdruk staat en om die reden het risico in zich draagt dat niet alle relevante feiten en omstandigheden, op dit moment, in voldoende mate in beeld zijn. Een meerderheid van fracties in de gemeenteraad van Zaanstad heeft een amendement ingediend, waarmee zij kiezen voor ‘De Orkaan’.
Wij zouden graag een nieuw en open proces zien om te komen tot de verlening van een nieuwe zendmachtiging aan een lokale omroep. Uitstel vragen aan het CvdM is daarvoor noodzakelijk. Daardoor zouden wat ons betreft ook ‘nieuwe spelers op de markt’ zoals zaanstad.nieuws.nl in de gelegenheid worden gesteld om een aanvraag in te dienen, op basis van een begroting van €300.000. Daarbij kan de door de diverse fracties in de gemeenteraden van Zaanstad en Wormerland uitgesproken wens, om een hernieuwde poging te ondernemen tot het verkennen van mogelijke vormen van samenwerking tussen ‘Stichting RTVI Zaanstreek’ en ‘Stichting De Orkaan’, nieuw leven in worden geblazen.
Een ander alternatief dat volgens Democratisch Zaanstad interessant is om te onderzoeken tijdens dit uitstel van besluitvorming luidt als volgt:
Weliswaar staat in dit raadsvoorstel dat de juridische consequentie zou inhouden dat een positief advies van de gemeenteraad van Zaanstad door het Commissariaat van de Media opgevolgd zal worden door het toekennen van de machtiging aan de geadviseerde partij is te bestrijden, desondanks luidt een belangrijke citaat op pagina 11 van het raadsvoorstel als volgt: ‘De Gemeenteraad van Zaanstad adviseert op basis van artikel 2.61, lid 3 Mediawet 2008 aan het Commissariaat voor de Media nogmaals om uitstel te verzoeken teneinde beide partijen te verzoeken om samen te gaan en het gezamenlijk beleidsplan uit te voeren met de financiële ondersteuning van € 98.356 welke gedekt is in de meerjarenbegroting 2022 e.v.’
Een nieuwe insteek van een fusiegesprek zou tot stand kunnen komen op basis van een zogenaamde ‘holding-constructie’ met behoud van alle bestaande media-informatievoorzieningen inclusief Radio en TV. Stichting ‘De Orkaan’ behoudt zijn eigen media- kanalen en Stichting RTVI Zaanstreek behoudt ook zijn eigen media-kanalen. Daarboven komt een Stichting die als Holding fungeert waarin de beheerszaken over beide Stichtingen belegd is, en tevens de administratieve zaken. De directie van de wordt bijvoorbeeld samengesteld door een gelijkwaardige verdeling tussen ‘Stichting RTVI Zaanstreek’ en ‘Stichting De Orkaan’.
De Gemeente Zaanstad zal dan een bedrag van €300.000 moeten fourneren (zonder extraatjes maar bespaart tegelijkertijd de transitie-vergoeding, begroot op €150.000. Resultaat: Twee sterke werkmaatschappijen en één goed bestuurde Holding die de contacten onderhoud met onder andere de gemeentes. Eveneens kan het bedrag dat begroot is voor de transitie-vergoeding ingezet worden voor de investering in een professionele en volwaardige omroep die minimaal €300.000 zal kosten.
Volgens Democratisch Zaanstad zijn voornoemde alternatieven het waard om te onderzoeken en rechtvaardigen zij een nieuw verzoek aan het CvdM om uitstel van de besluitvorming, in lijn met het oorspronkelijke, niet geamendeerde raadsvoorstel.
Omdat het kort dag is, stuurt Democratisch Zaanstad de gemeenteraad en het college deze ingezonden brief. In lijn met dit schrijven zullen wij aankomende donderdag een motie en amendement indienen om ons voorstel als alternatief voor het raadsvoorstel en het door meerdere fracties ingediende amendement, aan te bieden. Om u allen zoveel als mogelijk tijd te geven om ons voorstel te (over)wegen en te bevragen, hebben wij gemeend u deze brief te moeten sturen.
Namens Democratisch Zaanstad, Jos Kerkhoven.

📂 Financiering
DZ vragen aan het college over de financiële situatie van het ZMC!

Zij scoort in rapport van BDO Accountants & Adviseurs met een 2 het laagste van alle 62 beoordeelde ziekenhuizen.
DZ en POV hebben najaar 2018 het college al vragen gesteld over de financiële positie van ZMC en beantwoord gekregen. Maar… hoe kan het dat de continuïteit nu in gevaar is n.a.v. dit rapport van 16 november jl.? Er is niet zonder reden een continuïteitsparagraaf opgenomen in de controleverklaring van de accountant.
In dat licht stelt DZ vragen. Bij de jaarrekeningen van ZMC heeft de accountant namelijk een onzekerheid van materieel belang omtrent de continuïteit gerapporteerd. Voor het ZMC geldt dat dit een nieuw feit is.
Wij zijn niet alleen erg benieuwd te weten hoe het college dit nieuwe feit beoordeelt, maar ook welke consequenties het college voorziet in de zin van een herwaardering of herbeoordeling ten aanzien van de kredietfaciliteit.
En welke juridische en financiële gevolgen heeft de rapportage van de accountant ten aanzien van het oordeel dat bij het ZMC sprake is van ‘een onzekerheid van materieel belang omtrent de continuïteit’?
Het reikt te ver om hier alle vragen te vermelden. Het komt erop neer dat DZ graag inzicht krijgt in de handel en wandel van het ZMC van de afgelopen jaren. Houden de argumenten van het ZMC stand die ertoe hebben geleid dat zij niet het resultaat naar een positieve hebben weten om te buigen?
Tot besluit zou DZ graag van het college willen weten welke concrete afspraken er met het ZMC zijn gemaakt ten aanzien van de verbetering van hun rendementspositie.
Bestuur en financiën
Gemeente omzeilt eigen kosten voor watertoeristenbelasting.

Gemeente omzeilt eigen kostenvoor watertoeristenbelasting.Democratisch Zaanstad ontdekte ook nog een onwaarheid in het schrijven van de gemeente aan de ondernemers, en stellen 17 vragen aan het college hierover.
Tekst Zaanstad.nieuws.nl:
De Zaanse watersportverenigingen hebben van de gemeente tien dagen de tijd gekregen om te laten weten of ze er door het tekenen van een ‘vaststellingsovereenkomst’ vanaf zien om hun aangifte van de watertoeristenbelasting over het werkelijke verblijf van gasten te doen, en kiezen voor een vast bedrag voor vaste ligplaatsen. Dat laatste scheelt Zaanstad een duur onderzoek.
De weerstand tegen de invoering van de gemeentelijke heffing is groot binnen de sector, die de bezwaren keer op keer zonder succes heeft toegelicht. De gemeenteraad stemde er in meerderheid mee in. Nu de afdeling Belastingen in actie is gekomen, heeft Democratisch Zaanstad daar de nodige vragen bij. De vaststellingsovereenkomst komt volgens de fractie uit de lucht vallen en de juridische onderbouwing is niet helder.
Verhuurders van ligplaatsen krijgen vanwege de dit jaar ingevoerde watertoeristenbelasting na afloop van het seizoen vanaf 31 oktober een aangifteformulier waarop ze moeten invullen hoeveel vaste ligplaatsen er zijn verhuurd en hoeveel passanten voor hoelang een tijdelijke ligplaats hebben gebruikt. De gemeente rekent dan de verschuldigde belasting uit.
Gemiddeld bezoek
Voor de vaste ligplaatsen wordt een forfaitair aantal verblijven gehanteerd, dat wil zeggen een vast, van te voren bepaald aantal bezoeken aan de ligplaats. Per ligplaats is dat gemiddelde vastgesteld op achttien etmalen met 2,1 personen, dus 37,8 etmalen. Het tarief voor 2021 is twee euro per etmaal verblijf en dus moet er per vaste ligplaats 75,60 euro worden afgerekend. Hoe reëel deze forfaitaire heffingsmaatstaf is moet echter nog duidelijk worden uit gemeentelijk onderzoek naar het werkelijke gebruik van boten met vaste ligplaatsen.
Privacy
Als verhuurders nu de aanslagen in de bus vallen kunnen aantonen dat er minder verblijf is gehouden dan 37,8 etmalen, kan aangifte worden gedaan voor het werkelijke aantal. Dat kan echter alleen voor alle ligplaatsen tezamen – niet dus niet voor een enkele minder gebruikte ligplaats – en de claim moet met een goede registratie onderbouwd worden. De jachthavens hebben hier moeite mee, vanwege de privacy-gevoeligheid van deze informatie. Het is mede om die reden dat de vaststellingsovereenkomst is bedacht – en om de gemeente geld te besparen.
Verplicht onderzoek…
Het forfait voor vaste ligplaatsen voorkomt dat besturen van verenigingen en exploitanten van havens iedere dag moeten bijhouden en registreren hoeveel personen op de vaste ligplaatsen verblijven. Maar een voorwaarde voor het gebruik van een forfait is dat de aantallen zijn onderzocht. De gemeente moet dus onder de watersporters bevragen over het aantal malen dat zij jaarlijks op hun in Zaanstad liggende boot verblijven. Dat gaat om etmalen of delen daarvan.
… en het omzeilen van onderzoek
‘Uit landelijk en regionaal onderzoek kunnen wij goed voorspellen dat het gemiddelde van achttien etmalen met 2,1 personen ook in Zaanstad zal kloppen. Echter, we moeten het ook daadwerkelijk vaststellen. Dit onderzoek wordt echter als privacygevoelig ervaren omdat we uw gasten rechtstreeks gaan benaderen. Hoewel wij het recht daartoe hebben op grond van de belastingwetgeving (die voorrang heeft op de AVG), willen wij ook niet zover gaan dat we dit gaan afdwingen. Temeer omdat er een mogelijkheid is om onder dit intensieve en dus dure onderzoek uit te komen,’ zo schred de gemeente aan de betrokken verhuurders: de vaststellingsovereenkomst.
‘Als iedere belastingplichtige met vaste ligplaatsen – de verenigingsbesturen en exploitanten van commerciële bedrijven – een overeenkomst sluit met de gemeente dan hoeft het onderzoek niet plaats te vinden.’ Er wordt dan gewoon met Zaanstad afgesproken dat het werkelijke verblijf op de vaste ligplaatsen jaarijks 37,8 etmalen per ligplaats is. Er hoeft niets meer bijgehouden te worden en omdat formeel het forfait niet wordt toegepast, hoeft dat ook niet meer onderzocht te worden.
Kosten en baten
De gemeente maakt dus een verordening die moet leiden tot extra inkomsten, en omzeilt vervolgens dát deel van de nieuwe regels dat haarzelf op kosten jaagt. Dat is des te opmerkelijker omdat van diverse kanten is gesteld dat de heffing van watertoeristenbelasting de gemeente vanwege de daarvoor de maken kosten sowieso niets oplevert. Blijken de uitgaven groter dan de baten, dan kan de heffing weer van tafel. Ondernemers die Zaanstad helpen de kosten te verlagen door de vaststellingsovereenkomst te tekenen, zouden er daarmee dus aan kunnen bijdragen dat de impopulaire belasting juist in stand wordt gehouden.
Raad stelt tarieven vast
Democratish Zaanstad ontdekte ook nog een onwaarheid in het schrijven van de gemeente aan de ondernemers. Daarin staat dat de overeenkomst gaat gelden voor de jaren 2021 tot en met 2025. Als bijkomend voordeel wordt genoemd dat aanbieders van ligplaatsen daarmee voor meerdere jaren weten waar ze financieel aan toe zijn voor de heffing van de watertoeristentaks over de vaste ligplaatsen. Dat is echter niet zo, zoals ook elders in de brief te lezen is: het is de gemeenteraad die jaarlijks de tarieven bepaalt en die kunnen fluctueren.
DZ is nu benieuwd hoeveel vaststellingsovereenkomsten er inmiddels gesloten zijn en welke financiële waarde die vertegenwoordigen: meer of minder dan de voor dit jaar begrote 40.000 euro? Komende week staat het tarief voor 2022 op de agenda van de raad, tijdens de begrotingsbehandeling.
Bestuur en financiën
Nog geen subsidie voor lokale partijen

Angst bij de gevestigde orde in Den Haag om subsidies te verstrekken aan lokale partijen.
Zijn alle politieke partijen in de gemeenteraad gelijk? Niet als het gaat om subsidie voor scholing, ledenwerving, onderzoek en campagnes. Dat budget – 10 miljoen euro algemene subsidie plus 6 miljoen voor wetenschappelijke bureaus en jongerenorganisaties – gaat uitsluitend naar raadsfracties die ook in de Tweede Kamer zitten. Lokale partijen moeten zelf op zoek naar geld en door zelf als fractie geld te storten in de kas.
Tekst: VNG magazine. 3 november 2021 | Rutger van den Dikkenberg
De Tweede Kamer houdt vooralsnog tegen dat ook lokale politieke partijen subsidie krijgen. Een motie van JA21 en de BoerBurgerBeweging om lokale partijen te subsidiëren, kreeg verre van een meerderheid.
Politieke partijen krijgen subsidie op basis van het aantal zetels in de Tweede Kamer. Daardoor vissen lokale partijen achter het net. Een ‘kromme situatie’, zegt JA21-Kamerlid Joost Eerdmans, zelf lang actief voor Leefbaar Rotterdam. Demissionair minister Kajsa Ollongren (BZK) ontraadt de motie echter. Alhoewel ze het eens is met de stelling dat ook de lokale partijen subsidie moeten kunnen krijgen, houdt ze vooralsnog de boot af. De minister werkt nog aan een Wet op de Politieke Partijen, waarin de subsidie geregeld kan worden, maar op dit moment is er geen dekking voor.