Maak verbinding op social met ons:

Bestuur en financiën

Meerderheid Raad boycot Raadsvergadering

Gepubliceerd

op

PvdA,VVD, POV,PVV,CDA,CU EN D66 blijven uit protest weg bij raadsvergadering die gaat over een milieuschandaal.Raadsleden zijn gekozen om te vergaderen in de gemeenteraad, niet om daar weg te blijven. Tot zover de democratie in de raad van Zaanstad.

Artikel De Orkaan ;
Van 39 raadsleden die Zaanstad rijk is, kwamen er 22 niet opdagen voor de raadsvergadering die gister (12 mei) om 19.30 was aangekondigd.

Omdat minstens de helft aanwezig moet zijn, kon burgemeester Jan Hamming de vergadering niet door laten gaan. En dat is de afgelopen jaren nog nooit gebeurd.*

Op de agenda stond, behalve een serie geheimhoudingen die bekrachtigd moesten worden, een interpellatie die was aangevraagd door SP, LZ, Rosa, DZ en PvdD over het Bokashi-beleid van CDA-wethouder Gerard Slegers. In april en oktober 2020 waren daar al klachten over geweest vanwege de vervuiling van de ‘slimme bemesting’ en eind april 2021 was het opnieuw raak. Partijen hadden vragen gesteld, moties ingediend en een brandbrief gestuurd naar B&W om meteen te stoppen met de omstreden methode. Toen er geen antwoord van Slegers kwam vonden de partijen het op 5 mei welletjes en wilden via het ‘zware’ middel van de interpellatie Slegers op het matje roepen. Daarop liet Slegers weten dat Zaanstad stopte met Bokashi, maar SP, LZ, Rosa, DZ en PvdD wilden Slegers toch aan de tand voelen, vooral omdat hij zo laat reageerde en al eerder beterschap had beloofd.

Advertentie
DZ Home

“Hoe kan het dat er, ondanks alle onrust onder bewoners en vragen vanuit de politiek, tot op heden geen antwoord is gekomen van het college?

Hoe kan het dat de wethouder beterschap beloofd heeft in de zin van schone bokashi, maar dat er toch nog veelvuldig (ernstig) vervuilde bokashi over Zaanstad uitgestrooid wordt?”

Sabotage

Diverse partijen lieten al snel weten daar weinig in te zien, ook omdat Slegers – weliswaar aan de late kant – had laten weten te stoppen met het uitstrooien van verrotte bladeren. Het waren niet alleen coalitiepartijen die er geen zin in hadden, maar ook POV en PVV (die 14 dagen geleden zelf een interpellatie aanvroegen). Coalitiepartijen PvdA, VVD, CU, CDA en D66 hadden er ook weinig zin in.

Weinig zin is één ding, maar wegblijven bij een vergadering is een forse stap verder – raadsleden zijn nu eenmaal gekozen om te vergaderen in de gemeenteraad, niet om daar weg te blijven. De partijen die wel aanwezig waren, hadden weinig begrip voor het wegblijven.

Krista van Dalen (Rosa):

Advertentie
DZ Home

“dieptriest… Bewust beraadslaging traineren door niet op komen dagen als volksvertegenwoordiger is de democratie van binnenuit uithollen. Wees toch zuinig op onze democratische procesgang!”

Roland van Braam (SP):

“hoe raadsleden en partijen hun democratische raadsinstrumenten worden gesaboteerd om een wethouder ter verantwoording te roepen. Een tegenmacht niet alleen in Den Haag, maar ook in Zaanstad. Zo wordt onze controlerende taak als raadslid ondermijnd.”

Tegenmacht

De indieners van de motie, Juliëtte Esmée Rot (DZ), Roland van Braam (SP), Marianne de Boer – Doeves (LZ), Melchior Mattens (PvdD):

“De collegepartijen D66, CDA, CU, VVD en de oppositiepartijen POV en PVV hebben de laatste memo aangegrepen om op ondemocratische wijze, door middel van het wegblijven bij de raadsvergadering van vanavond waardoor de raadsvergadering geen doorgang kon vinden, een democratisch proces de nek om te draaien.

Met het op deze wijze torpederen werken deze partijen mee aan een tegenmacht die behalve op Haags niveau, ook in Zaanstad actief is. Hiermee wordt de controlerende taak van de gemeenteraad als geheel ondermijnd.”

De partijen die wegbleven vonden dat het Bokashi-debat ook een dag eerder tijdens het Zaanstad Beraad gevoerd had kunnen worden, dat de aanvragende partijen het toch doorzetten, zou ook gezien kunnen worden als ‘begin van de verkiezingscampagne’.

Advertentie
DZ Home

De vergadering ging dus niet door, maar volgende week (19 mei om 19.00 uur) is de herkansing en dan kan het zonder ‘qorum’, dus ook met 17 raadsleden.

📂 Financiering

DZ vragen aan het college over de financiële situatie van het ZMC!

Gepubliceerd

op

Zij scoort in rapport van BDO Accountants & Adviseurs met een 2 het laagste van alle 62 beoordeelde ziekenhuizen.

DZ en POV hebben najaar 2018 het college al vragen gesteld over de financiële positie van ZMC en beantwoord gekregen. Maar… hoe kan het dat de continuïteit nu in gevaar is n.a.v. dit rapport van 16 november jl.? Er is niet zonder reden een continuïteitsparagraaf opgenomen in de controleverklaring van de accountant. 

In dat licht stelt DZ vragen. Bij de jaarrekeningen van ZMC heeft de accountant namelijk een onzekerheid van materieel belang omtrent de continuïteit gerapporteerd. Voor het ZMC geldt dat dit een nieuw feit is.  

Wij zijn niet alleen erg benieuwd te weten hoe het college dit nieuwe feit beoordeelt, maar ook welke consequenties het college voorziet in de zin van een herwaardering of herbeoordeling ten aanzien van de kredietfaciliteit. 

Advertentie
DZ Home

En welke juridische en financiële gevolgen heeft de rapportage van de accountant ten aanzien van het oordeel dat bij het ZMC sprake is van ‘een onzekerheid van materieel belang omtrent de continuïteit’?

Het reikt te ver om hier alle vragen te vermelden. Het komt erop neer dat DZ graag inzicht krijgt in de handel en wandel van het ZMC van de afgelopen jaren. Houden de argumenten van het ZMC stand die ertoe hebben geleid dat zij niet het resultaat naar een positieve hebben weten om te buigen? 

Tot besluit zou DZ graag van het college willen weten welke concrete afspraken er met het ZMC zijn gemaakt ten aanzien van de verbetering van hun rendementspositie.

Advertentie
DZ Home

Advertentie
DZ Home

https://cdn.nieuws.nl/media/sites/389/2021/11/18124607/Screenshot_20211118_124535-915×518.png

Verder lezen

Bestuur en financiën

Gemeente omzeilt eigen kosten voor watertoeristenbelasting.

Gepubliceerd

op


Gemeente omzeilt eigen kostenvoor watertoeristenbelasting.Democratisch Zaanstad ontdekte ook nog een onwaarheid in het schrijven van de gemeente aan de ondernemers, en stellen 17 vragen aan het college hierover.

Advertentie
DZ Home

Tekst Zaanstad.nieuws.nl:

De Zaanse watersportverenigingen hebben van de gemeente tien dagen de tijd gekregen om te laten weten of ze er door het tekenen van een ‘vaststellingsovereenkomst’ vanaf zien om hun aangifte van de watertoeristenbelasting over het werkelijke verblijf van gasten te doen, en kiezen voor een vast bedrag voor vaste ligplaatsen. Dat laatste scheelt Zaanstad een duur onderzoek.

Advertentie
DZ Home

De weerstand tegen de invoering van de gemeentelijke heffing is groot binnen de sector, die de bezwaren keer op keer zonder succes heeft toegelicht. De gemeenteraad stemde er in meerderheid mee in. Nu de afdeling Belastingen in actie is gekomen, heeft Democratisch Zaanstad daar de nodige vragen bij. De vaststellingsovereenkomst komt volgens de fractie uit de lucht vallen en de juridische onderbouwing is niet helder.

Verhuurders van ligplaatsen krijgen vanwege de dit jaar ingevoerde watertoeristenbelasting na afloop van het seizoen vanaf 31 oktober een aangifteformulier waarop ze moeten invullen hoeveel vaste ligplaatsen er zijn verhuurd en hoeveel passanten voor hoelang een tijdelijke ligplaats hebben gebruikt. De gemeente rekent dan de verschuldigde belasting uit.

Gemiddeld bezoek

Voor de vaste ligplaatsen wordt een forfaitair aantal verblijven gehanteerd, dat wil zeggen een vast, van te voren bepaald aantal bezoeken aan de ligplaats. Per ligplaats is dat gemiddelde vastgesteld op achttien etmalen met 2,1 personen, dus 37,8 etmalen. Het tarief voor 2021 is twee euro per etmaal verblijf en dus moet er per vaste ligplaats 75,60 euro worden afgerekend. Hoe reëel deze forfaitaire heffingsmaatstaf is moet echter nog duidelijk worden uit gemeentelijk onderzoek naar het werkelijke gebruik van boten met vaste ligplaatsen.

Privacy

Als verhuurders nu de aanslagen in de bus vallen kunnen aantonen dat er minder verblijf is gehouden dan 37,8 etmalen, kan aangifte worden gedaan voor het werkelijke aantal. Dat kan echter alleen voor alle ligplaatsen tezamen – niet dus niet voor een enkele minder gebruikte ligplaats – en de claim moet met een goede registratie onderbouwd worden. De jachthavens hebben hier moeite mee, vanwege de privacy-gevoeligheid van deze informatie. Het is mede om die reden dat de vaststellingsovereenkomst is bedacht – en om de gemeente geld te besparen.

Advertentie
DZ Home

Verplicht onderzoek…

Het forfait voor vaste ligplaatsen voorkomt dat besturen van verenigingen en exploitanten van havens iedere dag moeten bijhouden en registreren hoeveel personen op de vaste ligplaatsen verblijven. Maar een voorwaarde voor het gebruik van een forfait is dat de aantallen zijn onderzocht. De gemeente moet dus onder de watersporters  bevragen over het aantal malen dat zij jaarlijks op hun in Zaanstad liggende boot verblijven. Dat gaat om etmalen of delen daarvan.

… en het omzeilen van onderzoek

‘Uit landelijk en regionaal onderzoek kunnen wij goed voorspellen dat het gemiddelde van achttien etmalen met 2,1 personen ook in Zaanstad zal kloppen. Echter, we moeten het ook daadwerkelijk vaststellen. Dit onderzoek wordt echter als privacygevoelig ervaren omdat we uw gasten rechtstreeks gaan benaderen. Hoewel wij het recht daartoe hebben op grond van de belastingwetgeving (die voorrang heeft op de AVG), willen wij ook niet zover gaan dat we dit gaan afdwingen. Temeer omdat er een mogelijkheid is om onder dit intensieve en dus dure onderzoek uit te komen,’ zo schred de gemeente aan de betrokken verhuurders: de vaststellingsovereenkomst.

‘Als iedere belastingplichtige met vaste ligplaatsen  – de verenigingsbesturen en exploitanten van commerciële bedrijven – een overeenkomst sluit met de gemeente dan hoeft het onderzoek niet plaats te vinden.’ Er wordt dan gewoon met Zaanstad afgesproken dat het werkelijke verblijf op de vaste ligplaatsen jaarijks 37,8 etmalen per ligplaats is. Er hoeft niets meer bijgehouden te worden en omdat formeel het forfait niet wordt toegepast, hoeft dat ook niet meer onderzocht te worden.

Kosten en baten

De gemeente maakt dus een verordening die moet leiden tot extra inkomsten, en omzeilt vervolgens dát deel van de nieuwe regels dat haarzelf op kosten jaagt. Dat is des te opmerkelijker omdat van diverse kanten is gesteld dat de heffing van watertoeristenbelasting de gemeente vanwege de daarvoor de maken kosten sowieso niets oplevert. Blijken de uitgaven groter dan de baten, dan kan de heffing weer van tafel. Ondernemers die Zaanstad helpen de kosten te verlagen door de vaststellingsovereenkomst te tekenen, zouden er daarmee dus aan kunnen bijdragen dat de impopulaire belasting juist in stand wordt gehouden.

Advertentie
DZ Home

Raad stelt tarieven vast

Democratish Zaanstad ontdekte ook nog een onwaarheid in het schrijven van de gemeente aan de ondernemers. Daarin staat dat de overeenkomst gaat gelden voor de jaren 2021 tot en met 2025. Als bijkomend voordeel wordt genoemd dat aanbieders van ligplaatsen daarmee voor meerdere jaren weten waar ze financieel aan toe zijn voor de heffing van de watertoeristentaks over de vaste ligplaatsen. Dat is echter niet zo, zoals ook elders in de brief te lezen is: het is de gemeenteraad die jaarlijks de tarieven bepaalt en die kunnen fluctueren.

DZ is nu benieuwd hoeveel vaststellingsovereenkomsten er inmiddels gesloten zijn en  welke financiële waarde die vertegenwoordigen: meer of minder dan de voor dit jaar begrote 40.000 euro? Komende week staat het tarief voor 2022 op de agenda van de raad, tijdens de begrotingsbehandeling.

Verder lezen

Bestuur en financiën

Nog geen subsidie voor lokale partijen

Gepubliceerd

op

Angst bij de gevestigde orde in Den Haag om subsidies te verstrekken aan lokale partijen.


Advertentie
DZ Home


Zijn alle politieke partijen in de gemeenteraad gelijk? Niet als het gaat om subsidie voor scholing, ledenwerving, onderzoek en campagnes. Dat budget – 10 miljoen euro algemene subsidie plus 6 miljoen voor wetenschappelijke bureaus en jongerenorganisaties – gaat uitsluitend naar raadsfracties die ook in de Tweede Kamer zitten. Lokale partijen moeten zelf op zoek naar geld en door zelf als fractie geld te storten in de kas.

Advertentie
DZ Home

Tekst: VNG magazine. 3 november 2021 | Rutger van den Dikkenberg 

De Tweede Kamer houdt vooralsnog tegen dat ook lokale politieke partijen subsidie krijgen. Een motie van JA21 en de BoerBurgerBeweging om lokale partijen te subsidiëren, kreeg verre van een meerderheid.

Politieke partijen krijgen subsidie op basis van het aantal zetels in de Tweede Kamer. Daardoor vissen lokale partijen achter het net. Een ‘kromme situatie’, zegt JA21-Kamerlid Joost Eerdmans, zelf lang actief voor Leefbaar Rotterdam. Demissionair minister Kajsa Ollongren (BZK) ontraadt de motie echter. Alhoewel ze het eens is met de stelling dat ook de lokale partijen subsidie moeten kunnen krijgen, houdt ze vooralsnog de boot af. De minister werkt nog aan een Wet op de Politieke Partijen, waarin de subsidie geregeld kan worden, maar op dit moment is er geen dekking voor.

Advertentie
DZ Home
Verder lezen

Trending